Назва регуляторного акту : «Про встановлення земельних сервітутів та визначення плати за них»
Виконавець заходів з базового відстеження результативності : Фінансове управління Вознесенської міської ради.
Цілі прийняття акта :
1.Встановити порядок визначення частки земельного сервітуту в місті Вознесенську у відповідності з вимогами діючого законодавства.
2.Встановити порядок визначення плати за земельний сервітут.
3.Створити рівні умови для ведення підприємницької діяльності ( плата за використання землі адекватна функціональному використанню та розмірам земельної ділянки).
4.Зробити розрахунки плати за встановлений земельний сервітут прозорими і зрозумілими для суб’єктів підприємницької діяльності.
Строк виконання заходів з відстеження : базове відстеження результативності регуляторного акта розпочато 10 січня 2006 року (строк виконання заходів з базового відстеження результативності регуляторного акта не може бути більшим, ніж сорок п’ять робочих днів), закінчено – 18 лютого 2006 року.
Методи одержання результатів відстеження : Відповідність регуляторного акта існуючому земельному законодавству, вивчення альтернативних варіантів.
Дані та припущення, на основі яких відстежувалась результативність, а також способи одержання даних :
В м. Вознесенську не поодиноке явище використання перших поверхів та прибудинкових приміщень у багатоквартирних будинках суб’єктами підприємницької діяльності. Виділення частки земельної ділянки власникам та користувачам нежитлових приміщень в натурі та їх окреме відчуження, згідно земельного законодавства не допускається, договір оренди земельної ділянки в зазначеному випадку не укладається. Проте приміщення розташовані на землі, а згідно ст. 206 Земельного кодексу використання землі в Україні є платним.
Власники нежитлових приміщень, вбудованих та вбудовано – прибудованих в багатоповерхові будинки, використовують недосконалість земельного законодавства та ухиляються від плати за землю.
Відшкодування земельного податку передбачено землекористувачами, які використовують вбудовано – прибудовані приміщення на підставі договорів оренди нежитлового приміщення.
Таким чином, створюються нерівні умови для підприємців, які займаються одним і тим же видом діяльності і добросовісно сплачують орендну плату за користування земельними ділянками (у випадку розташування будівель і споруд відокремлено), орендарями нежитлових приміщень, які сплачують за землю компенсацію на рівні земельного податку, та власниками нежитлових вбудованих або вбудовано-прибудованих приміщень, які взагалі уникають від плати за землю.
В основі визначення плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення лежить нормативна грошова оцінка. Право земельного сервітуту – це право власника або землекористувача земельної ділянки на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою в певних цілях. Право користуватися чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом. Встановлення земельного сервітуту є одною з форм плати за землю і на неї теж поширюється дане положення. Отже плата за встановлений земельний сервітут повинна визначатися залежно від нормативної оцінки.
З моменту прийняття рішення «Про встановлення земельних сервітутів та визначення плати за них» до моменту складання звіту про базове відстеження регуляторного акта, укладання угод на встановлення земельного сервітуту не проводилося, через те, що процедура визначення земельної частки, щодо якої буде встановлено сервітутне землекористування потребує значних затрат часу, а землекористувачі не заінтересовані нести матеріальні затрати і самостійно замовляти технічні матеріали по визначенню земельної частки.
Тому, комунальним підприємством «Земельно – кадастрове бюро м. Вознесенська», проводиться розробка технічних матеріалів по визначенню земельних часток, щодо яких буде встановлено сервітутне землекористування.
Створено комісію про проведенню інвентаризації земельних ділянок, щодо яких має бути встановлено сервітутне землекористування, яка контролює процес виготовлення технічних документацій, та вирішує поточні проблеми на засіданнях комісії, які проводяться щотижнево.
Кількісні та якісні значення показників результативності акта : Визначення суми збільшення надходжень до місцевого бюджету не видається можливим так як, угоди на встановлення земельного сервітуту до моменту складання звіту не укладалися, в зв’язку зі значним об’ємом підготовчої роботи. Укладення угод планується після погодження із землекористувачами технічних документацій та всіх істотних умов угоди про встановлення земельного сервітуту.
Оцінка можливих результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей :
Встановлення земельного сервітуту та визначення плати за земельний сервітут є важливою умовою для ефективного використання землі. Від досконалості порядку визначення плати за земельний сервітут, в даному разі – у відсотках, залежно від нормативної грошової оцінки, залежить зацікавленість суб’єктів у розвитку підприємницької діяльності, а також збільшення надходжень коштів до місцевого бюджету.
В цілому аналіз впровадження регуляторного акту «Про встановлення земельних сервітутів та визначення плати за них» дає можливість очікувати чіткого встановлення земельної частки, щодо якої буде застосовано земельний сервітут, суб’єкти господарської діяльності будуть знаходитися в рівних умовах, стосовно плати за користування земельною ділянкою, будуть покращені умови для подальшого розвитку підприємництва в місті, збільшаться надходження до бюджету, дії місцевої влади будуть передбачувані, покращиться благоустрій міста.
Рекомендувати : провести повторне відстеження результативності регуляторного акта «Про встановлення земельних сервітутів та визначення плати за них» з врахуванням фінансових результатів в січні 2007 року.
Начальник фінансового управління Вознесенської міської
ради В.В. Москаленко